späť

Čo sú blokácie platieb a ako fungujú reklamácie transakcií?

Na blokácie a reklamácie platieb sa nás pýtate celkom pravidelne. Aby sme vám ich princíp mohli vysvetliť s viacerými podrobnosťami, napísali sme pre vás blog. Dúfame, že vaše otázky dostatočne zodpovie. Keby nie, pýtajte sa ďalej!


Blokácia na karte nie je nič desivé

Človek si len musí uvedomiť, že ide o virtuálne peniaze - s tými to chodí trošku inak ako s hotovosťou. Keď vykonáte platbu kartou na on-line terminále, chvíľu jej trvá obehnúť koliesko nevyhnutné pre jej zaúčtovanie. Najprv sa z vášho zostatku na účte odpočíta suma potrebná na vykonanie nákupu a presunie sa do pomyselnej priehradky pre blokované alebo nezaúčtované platby. Tam si nejaký čas počká, než prebehne spojenie medzi vašou bankou, kartovou asociáciou, bankou obchodníka a nakoniec s bankovým účtom obchodníka. Cieľom tejto komunikácie je overiť, či je na vašom účte dostatok peňazí alebo napríklad či je karta ešte platná. Ak všetko prebehne, ako má, blokovaná čiastka sa zaúčtuje, teda definitívne odpočíta z vášho konta. Ide o úplne bežný proces, ktorý sa oplatí poznať - a to aj v prípade reklamácie.


Niekedy sa však na vašom účte po platbe kartou nestane nič trebárs aj niekoľko dní. Dôvodom najčastejšie býva, že ste platili cez off-line terminál. V režime off-line zvyčajne terminály pracujú, ak ide o nižšie sumy, ktoré nevyžadujú autorizáciu. Potrebné informácie si prečítajú z čipu a rovno začne proces strhnutia peňazí z účtu. Aj napriek tomu ale musí nadviazať spojenie s bankou obchodníka, kartovou asociáciou a tak ďalej, čo samozrejme zaberie čas. Takže keď sa platba z vášho účtu nezapočíta hneď, nepanikárte a počkajte pár dní.
 


O kartových transakciách sme vám podrobnejšie písali už v článku Kadiaľ tečú vaše peniaze pri platení kartou?


Platby sa síce reklamujú v banke, ale to nie je dôvod sa na ňu hnevať!
Môže sa stať, že v histórii platieb alebo na výpise z účtu nájdete v zaúčtovaných platbách nezrovnalosti. V takom prípade určite podajte reklamáciu, a síce banke. Mali by ste však vedieť, že banka je v podobných situáciách skôr váš spojenec než záškodník. Pošle informáciu do banky obchodníka, ktorá svojho klienta vyzve, aby predložil potrebné doklady o "podozrivej" transakcii. Ak obchodník odmietne alebo nedokáže dodať náležitú dokumentáciu, jeho banka mu strhne peniaze buď z účtu, alebo z následnej platby, pošle ich vašej banke a tá ich vám vráti.


Ako vidíte, platby kartou, hoci sa to nezdá, zahŕňajú celý rad aktérov. Tí sa väčšinou dokážu veľmi rýchlo dohovoriť, ale môže sa stať, že sa jeden z nich oneskorí alebo že informácie cestou natrafia na nejakú prekážku, čím sa dokončenie transakcie pretiahne napríklad aj na pár dní. Nejde o nič neobvyklé, takže sa nie je čoho báť, stačí si len chvíľu počkať.
 

Komentár (3)

Pridať komentár

mne stiahlo dva krat platbu kartou mbank sa od toho dištancuje že si to mam vybavit u predajcu .tri tyždne sa to vlečie a peniaze stale neboli vratene.

Škoda že sa blokácia finančných prostriedkov nedá za určitých podmienok stornovať. V mojom prípade došlo k zneužitiu mojej karty 8.12.2017. Aktuálne riešim reklamáciu s mBank a dúfam že sa to vyšetrí. Platba hoci najskôr bola blokovaná sa nedala odvolať a jedinou možnosťou bola blokácia karty kvôli ďalšiemu zneužitiu.

A občas sa tiež stáva (mne cca raz za rok), že počas platby kartou príde ku chybe komunikácie, a musíte zaplatiť dvakrát. No a na Vašom účte môžu ostať dve nezaúčtované operácie, čiže jeden krát neoprávnene zablokované peniaze. Neostáva Vám potom asi nič iné ako čakať, pokým sa jedna operácia nezaúčtuje a tá druhá doslova "zmizne". Blbé je, ak sa Vám to stane pri platbe vyššej sumy...