späť

Kyberzločinci útočia aj v dobe koronavírusu. Ako ich odhaliť?

 

Obdobie krízy ľudí spája, ale je lákavé aj pre takých, ktorí chcú túto situáciu využiť vo svoj prospech. Objavili sa totiž snahy podvodníkov priživiť sa na cudzom nešťastí a strachu z nákazy koronavírusom. Na internete preto môžeme nájsť podvodné stránky, ktoré predávajú rúška, ale aj snahy o phishing a klasické zasielanie zavírusených linkov a príloh.

 

 

S online útočníkmi, ktorí využívajú strach z choroby COVID-19, sa roztrhlo vrece. Snažia sa útočiť prostredníctvom nevyžiadaných e-mailov, v ktorých sa objavujú odkazy vedúce na podvodné webové stránky. Tam sa kybernetickí zločinci snažia „chytať ryby“ (preto pojem „phishing“) a získať prihlasovacie údaje do vašej banky a ďalšie dôležité informácie, ktoré otvárajú dvere k účtom.

 

 

Možno ste tiež narazili na internete na webové stránky, ktoré ponúkajú ochranné pomôcky (rúška, dezinfekčné gély a iné). Pri každom nákupe na internete by ste mali byť opatrní, a pri nákupe nedostatkového tovaru dvojnásobne. Útočníci sa snažia využiť situáciu a veľký dopyt, a vytvárajú podvodné e-shopy. Vždy si skontrolujte recenzie na daného predajcu. Pokiaľ žiadne nenájdete, je veľmi pravdepodobné, že to nie je dôveryhodný obchod a v takom prípade by ste nákup nemali robiť. Prečo? Je totiž možné, že by ste už svoje peniaze ani objednaný tovar nikdy nemuseli vidieť.

 

 

Ďalší spôsob, ako môžu podvodníci útočiť, sú zavírusované prílohy v súkromných správach alebo e-mailoch. Nie je neobvyklé, že nám do virtuálnych schránok dorazí správa, ktorá sa nás snaží presvedčiť o tom, že v prílohe nájdeme dôležité informácie o koronavíruse a súčasnej situácii. Otvorenie týchto príloh umožní kyberzločincom vstúpiť do systému počítača alebo mobilu, kde môžu celý systém uzamknúť a zašifrovať uložené dáta, ktoré zvyčajne sprístupnia za výkupné.

 

 

Ako sa brániť?

  1. Neverte všetkému, čo sa píše v e-mailoch, na sociálnych sieťach ale aj SMS správach. Skúste použiť zdravý rozum. Prečo by vám tento človek takúto správu posielal? Poznáte ho? Je to skutočne spôsob, ako s vami bežne komunikuje? Tieto otázky vám môžu pomôcť spoznať podvodníkov.
     
  2. mBank nikdy vo svojich e-mailových alebo SMS správach nevyzýva k prihláseniu do internet bankingu.
     
  3. Pokiaľ po vás niekto (banka, e-shop...) chce informácie neštandardnou cestou, nezadávajte ich a overte si postup na webe danej spoločnosti alebo zavolajte na jej infolinku.
     
  4. Žiadne citlivé údaje neposielajte priamo e-mailom.

  5. Vezmite do úvahy, že meno a fotka na sociálnych sieťach sa dá sfalšovať, rovnako ako aj adresa odosielateľa e-mailu.
     
  6. Dôležité pravidlo je neinštalovať do počítaču alebo mobilu nič, pokiaľ aplikácia nepochádza zo spoľahlivých zdrojov.
     
  7. Pokiaľ by ste nedopatrením niekomu svoje osobné údaje poskytli, okamžite informuje svoju banku (mLinka 0850 60 60 50, zo zahraničia volajte +421 232 101 080).

 

 

tím mBank

 

 

 

 

 

 

 

Kategórie:

Bezpečnosť