späť

Bezpečná mBank - 2. časť - O bezpečnosti platobných kariet

Bezpečnosť

Vážení klienti,

Aj v priebehu prázdnin pokračujeme v projekte Bezpečná mBank. Cieľom tohto projektu je vzdelávať a poskytovať užitočné informácie v oblastiach bezpečného používania internetu, Internet Bankingu a platobných kariet.

V ďalšej časti sa budeme venovať bezpečnému používaniu platobných kariet. Veríme, že nasledujúce informácie sa budú hodiť nielen v období letných dovoleniek.

 

Základné zásady bezpečného používania platobných kariet

 

1. Kartu nikomu nepožičiavajte
Svoju platobnú kartu nepožičiavajte ani členom rodiny. Vystavujete sa nebezpečenstvu zneužitia karty.

2. Dôsledne chráňte svoj PIN kód
PIN uchovajte v tajnosti. Za žiadnych okolností ho nikomu neprezrádzajte. Ani svojim rodinným príslušníkom, zástupcom finančných inštitúcií, polícii, či obchodníkom. PIN kód si zapamätajte a nikam nezaznamenávajte.

  • TIP: V Internet Bankingu mBank si môžete nastaviť PIN kód, ktorý si ľahko zapamätáte a nebudete si ho musieť zapisovať.

3. Pri výbere z bankomatu buďte ostražití
Najbezpečnejšie je používať kartu v bankomatoch, ktoré sú umiestnené v pobočkách bánk, alebo v ich blízkosti. Tieto bankomaty bývajú strážené kamerovým systémom, ktorý zaznamená, ak by niekto k bankomatu pripevnil napr. čítacie zariadenie.
Pri zadávaní PIN kódu pristúpte k bankomatu čo najbližšie a zakryte si klávesnicu rukou. Dbajte na to, aby váš PIN nemohol nikto odpozorovať.

Ak niekto stojí príliš blízko, požiadajte ho, aby odišiel alebo odstúpil.

U bankomatu si zásadne nenechajte od nikoho radiť. Nikto nemá právo zasahovať do vašej transakcie, či rušiť vás. Ochranka alebo iný personál banky nikdy nesmie zasahovať do transakcií klientov.

Pokiaľ vám bankomat kartu nevráti, alebo vám nevydá peniaze, okamžite kontaktujte vašu banku alebo prevádzkovateľa bankomatu. Od bankomatu sa nevzďaľujte.
Po ukončení transakcie si nezabudnite vziať naspäť svoju kartu a doklad o vykonaní transakcie.

4. Pri platení kartou buďte pozorní
Personál predajne alebo reštaurácie by nemal s vašou platobnou kartou nikam odchádzať. Máte právo požadovať vykonanie transakcie pod vašim dohľadom.
Nikdy nedávajte obchodníkovi kartu ako zástavu, napríklad v požičovni áut alebo motocyklov. V podozrivých prevádzkach radšej plaťte v hotovosti.

Zbystrite pozornosť, ak by sa obsluha v reštaurácii alebo predavač v obchode pokúšali kartu načítať v niekoľkých rôznych termináloch. Pamätajte, že bankové terminály vždy vydávajú potvrdenie o platbých, a to i v prípade, že transakcia nebola úspěšná. Ak z terminálu nedostanete potvrdenie, jedná sa o podozrivú transakciu.
Po platbe skontrolujte, či vám obchodník vrátil naozaj vašu kartu.

5. Sledujte výpisy z účtu
Pravidelne si kontrolujte výpisy z účtu. Ak zistíte akúkoľvek nezrovnalosť, ihneď informujte svoju banku a spornú transakciu reklamujte. Dokumentov, ktoré obsahujú celé číslo vašej karty sa zbavujte opatrne. Pred vyhodením ich radšej roztrhajte, alebo skartujte.

6. Stratu karty nahláste čo najskôr
V prípade, že ste stratili svoju platobnú kartu, okamžite to nahláste svojej banke. Tá vašu kartu ihneď zablokuje a tak zamedzí zneužitiu.


Tipy a zaujimavosti:
Internet Banking mBank ponúka jednu zaujímavú a veľmi užitočnú službu – nastavenie denných limitov na platobnej karte. V praxi to znamená, že si môžete zadarmo v Internet Bankingu, alebo prostredníctvom mLinky kedykoľvek nastaviť na svojej karte limity pre platby u obchodníka a pre výbery z bankomatu.
Ak cestujete do krajiny, kde môže byť riziko zneužitia platobnej karty vyššie, môžete si pre platobnú kartu nastaviť nižší denný limit, ktorý si po návrate z dovolenky opäť zvýšite podľa potreby. Táto služba nie je spoplatnená a limity si môžete meniť zadarmo kedykoľvek potrebujete. Všeobecne však neodporúčame mať nastavený vysoký denný limit a to najmä kvôli prípadnému odcudzeniu, či zneužitiu karty. V prípade potreby si môžete aj zmeniť váš PIN kód v Internet Bankingu.

 

Vaša mBank

Kategórie:

Bezpečnosť

Komentár (4)

Pridať komentár

marc18: v podstate máš pravdu, len chcem podotknúť , že som prešiel takmer celú Európu a nikde okrem Rigy som s kreditkou nemal problém. V Rige som tiež platil všade kde sa dalo kreditkou a všetko až na ten jeden prípad bolo v pohode. Myslím si, že keď banka vydá niekomu platobný terminál, tak by to mala byť určitá záruka serióznosti daného obchodného subjektu a nie vydať ho hocakému zlodejovi.

dan006: priznaj si ale otvorene, ze az tak normalny bar to nebol. Vlakala ta do neho atraktivna slecna niekde na ulici, bar bol relativne prazdny bez hosti, zato plny atraktivnych slecien. Clovek so zakladnymi bezpecnostnymi instinktami taky podnik opusti v prvych 5 minutach.. a uz toboz nevytiahne platobnu kartu...

Tu je môj zážitok s kreditkou. Podotýkam, že Kreditka nebola vydaná mBankou!

Keď som bol v Lotyšsku po predložení účtu v jednom bare som bol nútený platiť kreditkou, keďže som nemal dostatok lokálnej meny. Personál mi povedal, že vôbec nie je problém platiť kartou a že je to dokonca lacnejšie. Opak bol pravdou. Hneď mi bolo podozrivé, že mi bol účtovaný poplatok v prepočte 30 EUR, ale to bol len začiatok. Keď som platil a požiadali ma o PIN, hneď sa snažil personál odpútať moju pozornosť otázkami odkiaľ som atď. PIN som zadal, ale bolo mi oznámené, že transakcia nebola úspešná a že musím platbu zopakovať. Nepáčilo sa mi to ale keďže mi predložili blok o neúspešnosti platby tak som zaplatil druhý krát. Keď som si doma skontroloval účet v banke, zistil som že aj prvá platba bola v poriadku a že som zaplatil 2x. A tak mi ostali oči pre plač a prišiel som o 330 EUR (nie tak zle keď si predstavím, že mám limit 5500EUR). Nič s tým nemôžem urobiť, pretože som platbu potvrdil PIN kódom.




V mojej banke a na Slovenskej ambasáde v Lotyšsku mi potvrdili, že je to bežná trestná činnosť páchaná v Rige a v Budapešti. Rigu už môžem potvrdiť. Ináč po kontrole bloku o neúspešnej platbe som neskôr zistil, že bol dva dni starý a že ho mali už popredu vytlačený.

z jednej nemenovanej banky, ktorej nazov zacina poslednym pismenom abecedy mi zavolali kratko na to, co som sa pokusil z bankomatu ich kartou vybrat neuspesne nejakych 1000 eur, lebo az potom ma napadlo, ze tam ostal povodny (nejaky nizky) limit.
predstavil sa krstnym menom a hned zacal odo mna pytat meno, priezvisko, adresu, nejake kody; vraj ma musi overit a to co sa stalo.
pozeram na neho, vysvetlil som mu, ze mu neverim ani slovo a moze to byt hociaky podvodnik. snazil sa ma presvedcit, ze vola z verejne dostupneho cisla, co si vraj mozem lahko overit - vysvetlil som mu, ze moj telefon nema CLIP, takze nic nevidim. za dalsie existuje sluzba, kde sa da nastavit cislo volajuceho lubovolne. a keby mi zlodej ukradne kartu aj s dokladmi, meno, adresu, rodne cislo (vsetko, co sa ma pytal) ma pri sebe.
tak som mu nic nepovedal; dalsi den som im napisal, ze co to malo znamenat (bolo to dost davno) - do dnes ziadna odpoved.