späť

Biokaviár a hodinky pre kozmonautov – ako ľudia demonštrujú svoje bohatstvo?

Koncom 19. storočia sformuloval ekonóm a sociológ Thorstein Veblen teóriu zaháľajúcej triedy. Podľa tejto tézy ukazujú vyššie vrstvy spoločnosti svoje bohatstvo pomocou takzvanej ostentatívnej záhaľky, čo je Veblenovo označenie pre neproduktívne trávenie času. V minulosti išlo napríklad o jazdenie na koňoch, plesy, okázalé hostiny alebo zbieranie umeleckých diel. V modernej spoločnosti sa k záhaľke pridáva ešte okázalá spotreba. Nakupovanie toho, čo ani pri najmenšom nepotrebujeme. Ako dnes ľudia ukazujú svoje bohatstvo?

Bývanie – čím väčšie, tým lepšie
Príbytok a jeho podoba sú jedným z vôbec najstarších statusových symbolov. Rovnako ako v prípade automobilu alebo hodiniek, obvykle platí - čím väčšie, tým lepšie. Príkladom takéhoto domu, ktorým jeho majiteľ očividne iba demonštruje svoje bohatstvo, je indický mrakodrap Antilia. Dom má 27 poschodí, stará sa o neho 600 zamestnancov a býva v ňom najbohatší muž Indie Mukesh Ambani. Hodnota domu sa odhaduje na 2 miliardy dolárov.


Jedlo a pitie – čím zvláštnejšie, tým lepšie

Kaviár, hľuzovky, japonské hovädzie, káva, ktorá pred pražením prešla tráviacim ústrojenstvom cibetiek alebo slonov. Čím exotickejšia a divnejšia pochutina, tým lepšie. Hlavné jev každom prípade tvrdiť, že predražené jedlo chutí oveľa lepšie ako to, ktoré si môžu dovoliť aj menej majetní. " Špargľa ? Tak tú ja jedine bio ! Táto obyčajná sa nedá jesť ! "


Hodinky – čím odolnejšie, tým lepšie
Aj keď s nimi človek chodí len do kancelárie, musia byť doslova nezničiteľné. A pokiaľ možno veľké, aby si ich každý všimol. Hodinky pre potápačov, pilotov a kozmonautov, ktoré nezničí ani prejdenie parným valcom, ani pobyt v jadrovom reaktore. A nosiť ich bude ešte váš prapravnuk .


Domáci maznáčik –jedine drahý a divný

Bohužiaľ, aj živé tvory slúžia na demonštráciu bohatstva . Spomeňte si na Bohuša a jeho pštrosa z filmu Dědictví aneb Kurvahošigutntag. V Číne zašiel v posledných rokoch obchod so statusovými psami tak ďaleko, že obľúbeným tibetským dogám nechávajú chovatelia robiť plastické operácie, aby ich predali za viac peňazí. Historicky asi najdrahší pes predaný v Číne vyšiel svojho majiteľa, ktorým je uhoľný magnát LiYongfu, na viac ako 1,2 milióna EUR. " Mohol som si kúpiť veľký dom, alebo napríklad Lamborghini, ale čistokrvná tibetská doga je dôkaz toho, že som nielen bohatý, ale mám aj vkus, " vysvetľuje pyšný majiteľ.


Šport – móda sa mení

Zatiaľ čo v 90. rokoch bola symbolom bohatstva tenisová raketa, v novom tisícročí to sú golfové palice. Síce už golf boháči nepovažujú za najatraktívnejší šport, predsa len hranie tohto športu dokazuje, že jeho priaznivci nemajú o financie núdzu. Nič nepokazíte ani plavbou na jachte a pilotným preukazom. Týchto aktivít sa móda už niekoľko posledných desiatok rokov nedotkla a sú v kurze stále.


 

Kategórie:

Produkty

Tagy:

bohatstvo