späť

Ako vidím mBank ja, bankový klient

Pracujem v bankovníctve už viac ako 6 rokov, ale vždy som na slovenské banky ako klient nadával a šomral.

A keby som nebol mal ako zamestnanec rôzne výhody, určite by som bol nadával aj na tú v ktorej som vtedy pracoval. A nadával som na ňu hneď ako som prestal byť zamestnancom a ocitol som sa v role bežného klienta.

Čo mi na slovenských bankách vadí? Že ma ako klienta idú zodrať z kože za úplne základne bankovníctvo a pritom vykazujú každoročne nárast zisku. Ako keby sa nám klientom do očí vysmievali a vraveli, nože hľaď ty blbý klient, ktorý nám musíš platiť viac a viac a my sa viac a viac pakujeme.

Pochopil by som zvyšujúce sa poplatky, ktoré banky odôvodňujú zvyšujúcimi sa nákladmi (na mzdy, na prevádzku, na...), ale keď im zároveň stúpa zisk, otázke znie, prečo potom vlastne zvyšujú základné poplatky, veď to vlastne nepotrebujú.

Podľa mňa je jediná logická odpoveď, že zvyšujú poplatky len kvôli tomu, aby mali pre seba viac a viac.

Pred 2 rokmi som žil niekoľko mesiacov v Anglicku, dosť dlho na to, aby som sa trochu oboznámil s ich bankovým systémom.

Zažil som tam niekoľko šokov. Prvý, negatívny, keď som na zriadenie bežného účtu potreboval mesiac, niekoľko dokumentov a odporúčaní a objednaní si termínov ako u lekára. Druhý, pozitívny, že sa tam za základné bankovníctvo neplatí nič.

Mám tam ešte vždy zriadené účty v troch najväčších bankách, k účtom mám vydané debetné a kreditné karty a doteraz som za to nezaplatil ani penny.

A tento druhý šok som chcel zažívať aj tu na Slovensku. Pred cca 2 rokmi sa objavila malá lastovička, internetové konto jednej banky, ktorá na tom konte bez viazanosti dávala slušnejší úrok a hlavne za to nechcela žiadne poplatky. Veril som, že aj to prijme ostatné banky, aby začali niečo so sebou robiť, ale nič.

Až tu prišla mBank. Síce som si pri zakladaní účtu v mBank zažil negatívny šok ako v Anglicku, dokonca som si účty musel založiť na dvakrát, pretože vraj systém nepustil... (aké ľahké je sa vyhovárať, že bankové systémy niečo neumožnia, namiesto toho, aby sa vyriešilo, aby všetko umožnili), ale nakoniec som ako tak spokojný.

Samozrejme, aj mBank sa dá čo to vyčítať, ale beriem to tak, že je to nová banka a postupne odstraňuje chyby a pridáva nové funkcionality a som preto ochotný to ešte chvíľu akceptovať. Všimol som si, že mBank dostala cenu za internet banking, je skutočne vcelku použiteľný (až na to, že si nesmiem zadať viacero inkás na elektriku platenú vo viacerých objektoch), ale za design vašej web stránky by som vám veru medailu nedal, je skutočne hrozný a nepraktický (teda aspoň podľa mňa).

Zatiaľ mi to však mBank vyvažuje „bezplatným“ bankovníctvom, tak ako som bol na to zvyknutý v Anglicku. Chcem veriť, že to „bezplatné“ bankovníctvo mBank vydrží aj do budúcnosti, pretože ak nie, dvihnem kotvy a vrátim sa tam, kde som bol (a kde žiaľ zatiaľ ešte musím byť).

Trošku sa čudujem, že mBank ma zatiaľ len cca 53tis klientov. Možno je to slabou reklamou, zlým segmentovaním trhu, silnou konkurenciou, konzervatívnosťou slovákov, čo ja viem. Ale ako poznám vášho „generála“, inak môjho bývalého kolegu, určite mBank urobí všetko preto, aby sa jej podiel na trhu prudko zvyšoval, Marek nie je z tých, čo chcú byť na chvoste. Ak sa vám podarí si prilákať podnikateľskú klientelu, určite si polepšíte a plán 100.000 klientov dosiahnete oveľa skôr.

Takže na koniec len zhrniem moje výlevy, som rád, že na Slovensku je banka, ktorá ponúka základné bankovníctvo „zadarmo“ a dúfam, že vám to vydrží navždy (keď to ide v Anglicku, prečo by to nešlo aj u nás, nie?).

Myslím si, že len tak máte šancu prežiť, rásť, pretože ak začnete spoplatňovať základné bankovníctvo (tým myslím vedenie účtu, pohyby na účte, karty, výbery z bankomatov) väčšina vašich klientov sa vráti tam kde bola (kde asi aj zatiaľ ešte aj sú).

Držím Vám všetkým palce, nech sa vám darí a nech vaši akcionári nebudú takí nenažraní, ako akcionári ostatných bánk, čo vám umožní ostať „bezplatnou“ bankou navždy.

A nakoniec tip na budúcich klientov. V zahraničí je niekoľko stotisíc, prevažne mladých slovákov, ktorí bežne používajú internet banking a ktorí možno majú dosť peňazí. Osloviť sa dajú napr. na www.londyn.sk, to aby som len nemlátil prázdnu slamu.

Kategórie:

Produkty