Tipy pre bezpečnosť vašej platobnej karty

 

 

1. Podpíšte si svoju kartu akonáhle ju dostanete

 

2. Chráňte si svoj PIN kód

Nikomu neprezrádzajte svoj PIN. Ideálne sa ho naučte naspamäť a nikdy si ho nezapisujte na kartu alebo ho nenechávajte v jej blízkosti. Nikomu nedovoľte za Vás zadávať Váš PIN. Nezdieľajte Váš PIN cez telefón, email alebo iné komunikačné zariadenia. Žiadna spoločnosť ani osoba si od Vás nikdy nemôže pýtať Váš PIN a to ani Vaša banka alebo kartová asociácia. Pokiaľ použijete Vašu platobnú kartu na platbu cez telefón, nikdy neprezrádzajte Váš PIN, k platbe nie je potrebný. Pri zadávaní PINu v bankomate si dávajte pozor aby nikto neodpozoroval Váš PIN.

 

3. Neúspešné platby

Uistite sa, že Vašu kartu Vám vrátia ihneď po uskutočnení platby. Tak isto sa uistite, že osobne roztrháte akékoľvek neplatné účtenky pri nesprávnom zaúčtovaní platby. Potvrdenie o nezrealizovaní platby z platobného terminálu odporúčame uchovať.

 

4. Kontrolujte výpisy

Kontrolujte si mesačné výpisy a uistite sa, že všetky zrealizované platby ste autorizovali, pokiaľ narazíte na nezrovnalosti, bezodkladne kontaktujte Vašu banku. Kontaktné číslo nájdete na zadnej strane Vašej karty. mLinka 0850 60 60 50 /  zo zahraničia +421 232 101 080.

 

5. Online platby

Pri online platbách obzvlášť dbajte na bezpečnosť. Na online platby používajte iba overené platobné brány. Ak narazíte na nejakú neznámu, najprv si o nej nájdite informácie. Počas nakupovanie hľadajte symboly označujúce bezpečnú platbu ako malé logo „zámku“ v dolnom pravom rohu Vášho prehliadača (alebo vľavo vedľa webovej adresy) a webové adresy pri zabezpečenej platbe by mali začínať „https“. Tieto označenia znamenajú, že Vaše informácie sú šifrované a preto bezpečnejšie. Po dokončení transakcie odporúčame odhlásiť sa zo stránky, pokiaľ to nie je možné odporúčame zavrieť prehliadač. Internetový obchod by si nikdy nemal pýtať údaje o Vašej karte priamo, preto ich s obchodníkom nikdy nezdieľajte.

 

6. Bankomaty

Pri bankomatoch je riziko, že môžu obsahovať tzv. skimmovacie zariadenie nainštalované neoprávnenou osobu, ktoré môže skopírovať dáta Vašej karty. Pokiaľ sa Vám zdá na bankomate čokoľvek podozrivé, nepoužívajte ho a podozrenie nahláste banke vlastniacej bankomat.

 

7. Strata karty

Pokiaľ je Vaša karta stratená alebo odcudzená, bezodkladne kontaktujte Vašu banku. Nahlásením takejto udalosti znižujete šancu jej zneužitia. Takisto bezodkladne nahláste akékoľvek neautorizované platby na Vašej karte. Čím rýchlejšie ohlásite danú udalosť, tým je vyššia šanca pozitívneho vyriešenie situácie.

 

8. Poskytovanie údajov

Neposkytujte údaje o Vašej platobnej karte (číslo platobnej karty, PIN, dátum expirácie, CVV kód- bezpečnostný kód na zadnej strane karty) cez e-mail, chat alebo sms, môže sa jednať o snahu zneužiť Vašu kartu. Vaša banka si tak isto nikdy nebude pýtať tieto údaje preto ich neposkytujte tretím osobám. Aj keď adresáta dobre poznáte, nikdy neviete, komu sa môže takáto správa dostať do rúk, prípadne či sa od Vás niekto nesnaží vylákať Vaše údaje predstieraním Vám známej identity.

 

9. Platba v obchode

Pri platbe kartou v obchode majte Vašu kartu vždy na očiach. Nedovoľte pracovníkovi obchodu zájsť s kartou mimo Váš dohľad. Ideálne transakciu vykonajte vy, bez toho aby ste Vašu kartu podávali tretej osobe. Bezkontaktne je možné vykonať aj transakcie vyššie ako 20 €, bude však potrebné zadať PIN.


10. Nastavte si limity

Aby ste zmiernili následky prípadného zneužitia karty, nastavte si rozumné limity pre výšku transakcií a ich počet. Ak máte účet v mBank, jednoducho to zvládnete urobiť v internet bankingu nasledujúcim spôsobom: Po prihlásení kliknite na Moje financie – Karty – presuňte kurzor na konkrétnu kartu – objaví sa ponuka, v ktorej zvolíte Limity.