Podvodné maily a phishing
Príbeh zo života: Podvod cez SMS
Juraj, 41: „Prišla mi esemeska, ktorá sa tvárila ako oficiálna správa z finančného úradu. A že vraj mám nedoplatok, ktorý sa musí hneď uhradiť. V správe bol aj odkaz na platbu, zato tam neboli mäkčene ani dĺžne, namiesto nich také čudné znaky, niečo ako ¥ Œ ♦ . Nechcel som mať žiadne problémy, tak som to zaplatil. Potom mi prišla ďalšia správa, že majú môj účet, a ak ho chcem späť, tak musím zaplatiť výkupné...“
Máte podozrenie, že prístup k vášmu účtu bol zneužitý?
- Čo najskôr kontaktujte mLinku na čísle 0850 60 60 50 (Po-Pia: 8:00-20:00, víkendy a sviatky: 8:00-17:30), kde vám poradíme a pomôžeme. V čase mimo prevádzkových hodín mLinky môžete využiť možnosť okamžitého zablokovania všetkých odchádzajúcich transakcií zo všetkých vašich účtov prostredníctvom tohto formulára.
- Takisto vám odporúčame možnosť dočasného zablokovania vašich platobných kariet.
- Pre opätovné odblokovanie odchádzajúcich transakcií sa opäť obráťte na mLinku. Dočasné zablokovanie platobných kariet môžete kedykoľvek zrušiť v apke alebo internet bankingu.
V dnešnej dobe čím ďalej tým viac ľudí hľadá riešenie, ako rýchlo zhodnotiť svoje úspory. To využívajú podvodníci, ktorí sa môžu vydávať za finančného poradcu a nasľubujú vám hory-doly len preto, aby sa dostali k vášmu účtu. Ako taký podvod funguje?
- Falošný finančný poradca vás presvedčí, že pre vás má výhodnú ponuku. Stačí, keď mu dáte prístup k svojmu účtu, a on za vás bude realizovať „investície“. Ako sa chrániť? Nikdy nedávajte tretej osobe prístup k svojmu mobilnému alebo internet bankingu ani nepreposielajte autorizačné SMS kódy.
- Pokiaľ sa finančný poradca nedostane do vášho bankingu, bude sa vás snažiť presvedčiť aspoň k tomu, aby ste si na svoje zariadenie nainštalovali softvér, ktorý vám so zhodnocovaním peňazí pomôže. Bohužiaľ má taký program za úlohu väčšinou jedinú vec – sledovať vaše zariadenie a nabúrať sa vám do účtu. Ako sa chrániť? Nedávajte tretej osobe prístup k svojmu zariadeniu ani si neinštalujte žiadny program z neoficiálneho zdroja, ktorý vám len tak hocikto odporučí.
Pripomíname, že mBank nikdy nežiada vaše prístupové údaje do internet bankingu
Pozrite sa, ako vyzerá nebezpečný e-mail:
1. E-mail odoslaný z neznámej domény alebo domény obsahujúcej menší preklep
2. Neobvyklá príloha
3. Všeobecný pozdrav
4. Odkazy, ktoré presmerovávajú na neznáme stránky alebo adresy s drobnými preklepmi
5. Hrozby a budovanie pocitu naliehavosti
Ak vám príde podozrivá SMS so žiadosťou o platbu, ktorú ste nikde nezadali, ide pravdepodobne o podvod. Taká SMS môže obsahovať nekompatibilné znaky (napr. ♦, Æ, ¥ a podobne), môže byť napísaná lámanou slovenčinou alebo dokonca celá v cudzom jazyku, napríklad v ruštine alebo angličtine.
Venujte pozornosť URL adrese nachádzajúcej sa v správe. Na prvý pohľad môže vyzerať skoro rovnako ako oficiálny odkaz, ale pri bližšom preskúmaní zistíte, že sa líši napríklad príponou alebo pridaním podsekcie webu.
Viete, čo je to vishing? Podvod po telefóne. Čím ďalej tým častejšie sa podvodníci pokúšajú získať citlivé údaje tak, že sa vydávajú za zástupcu spoločnosti, ktorú dobre poznáte a veríte jej (napr. vaša banka, Polícia SR a pod.). Majte na pamäti, že podvodníci dokážu napodobniť akékoľvek telefónne číslo, teda sa môžu vydávať aj za operátorov mLinky.
- Ako to funguje? Podvodník vám zavolá a pod zámienkou pomoci napríklad so zablokovaným internet bankingom, vyšetrovaním podvodu so žiadosťou o úver alebo zavírovaným počítačom sa z vás pokúša vylákať ID, heslo, údaje o platobnej karte, váš telefón a autorizačnú SMS alebo heslo pre mLinku. Teda údaje, ktoré potrebujete pri platení na internete alebo realizácii platobného prevodu.Môže od vás tiež chcieť aj informácie o vašej finančnej situácii, fotku občianskeho preukazu, inštaláciu rôznych aplikácií do vášho počítača či telefónu, alebo výber hotovosti a následne vklad na cudzí účet.
- Ako sa brániť? Používajte sedliacky rozum a ostražitosť! Aj keď znie dotyčný veľmi presvedčivo, položte sami sebe otázku, či by ste požadované údaje poskytli len tak niekomu cudziemu na ulici.Nejednajte pod nátlakom, radšej zaveste a zavolajte späť na mLinku.
- Ak sa vám zdá hovor podozrivý, cítite sa pod nátlakom alebo ste vystavení nepríjemným otázkam a požiadavkám, ktoré sa týkajú citlivých údajov, rozhodne tieto informácie nepovedzte a zložte. Zaznamenajte si číslo, z ktorého vám volali, a čas, kedy sa hovor uskutočnil.
Ak máte aj to najmenšie podozrenie, že môže ísť o podvodný telefonát,
ihneď hovor ukončite a zavolajte nám na mLinku, kde si informáciu overte.
Pri e-mailovej komunikácii využívame vlastnú infraštruktúru alebo služby firiem, ktoré sa špecializujú na priamu komunikáciu. So všetkými týmito spoločnosťami máme podpísané zmluvy a dohody, ktoré garantujú bezpečnosť a účinnú ochranu osobných údajov príjemcov týchto správ.
1. Neotvárajte podozrivé e-maily a prílohy (napr. prevod.pdf.zip).

2. V e-mailoch ukázaním kurzora na odkaz vždy skontrolujte, či sa vám zobrazí správna adresa.

3. Venujte pozornosť dôveryhodnosti odosielateľa a spôsobu, akým s vami komunikuje.

4. Nikdy sa neprihlasujte do banky z odkazu, ktorý dostanete v e-maile.

5. Neverte e-mailom oznamujúcim výhru v súťaži, do ktorej ste sa neprihlásili.
